annons

tisdag 29 oktober 2013

En liten tutorial typ om mudd i helfodrade plagg :)

Efter att några i ett annat forum frågat om jag kunde snickra ihop en tut på hur jag syr in en mudd i en helfodrad är eller ben har jag nu äntligen gjort slag i saken och fotograferat lite då jag tappert gett mig på en hoodie som hamnat i UFO-högen [unfinished objects]. Nåja håll till godo:
 
 
Så här långt har jag sytt båda luv-jackorna en för sig och därefter sytt in dragkedjan [och kalaset blev snett men som sagt, när det legat för länge minns man inte vad man klippt ut och då klippte jag nog fodret lite knas]

 Jag har två sätt att få rätt grepp, eller se till att rätt ärm hamnar på rätt ärm [eller ben, vad ni nu syr] och den ena är att tänka att dem ska "pussas" gammalt knep men jag brukar blanda ihop ärmarna och råka vrida dem snett så jag gör oftast såhär för att vara IDIOT-säker på att skarvar och krams kommer rätt..
 Jag tar och viker in både fodret och yttertyget såhär i ena ärmen vid sömmen brukar vara en bra referens, märk väl att jag låter plagget vara rättvänt, så som det kommer se ut när det är klart. Sen håller jag där och släpper INTE taget för allt smör i Småland.

Därefter krånglar jag min andra hand in mellan fodret och yttertyget [alltså på insidan] och letar reda på där jag håller med min andra hand, byter grep, så att jag nu håller från insidan. Åter igen håller jag i och släpper inte samtidigt som jag vränger ut plagget på avigan, se bilden nedan:

 Nåla snabbt och sen kan du ta en paus. Kanske en kaffe till och med...

 Här ser ni hela plagget på håll. Fattar ni? Annars kör ni på puss-tricket om det funkar för er.

Sen är det dags för mudden: Här följer nu en snabbskola i hur jag freebasar mina muddar. Ni sygudar-nördar-sytt-sen-pyramiderna-byggdes kan skolla ner.
 
Jag viker min mudd som jag valt så lång som jag vill ha den när den är klar [notera att den är dubbel således 4vikt här på bilden] Stretchen är nu på bredden, viktigt viktigt! Sen mäter jag sonika från kanten typ så bred jag vill ha den plus typish 1 cm sömsmån. Jag brukar köra båda muddarna i ett svep så denna gång mäte jag till 16 cm och halverade den sen:
 
 Så jag fick två såna här! Mina är 8 cm breda och ca 15cm långa :) Se till att avigan är utåt innan du syr dem..
 
 Overlocka eller sy med någon piffig stretchig söm :) nu har du två tubar..
 
 Sen viker du den lilla tuben du fått till rätan och på hälften och vips har du en mudd, redo att sys fast :)
 
-------------------------------------------
 
 

 Så åter till monteringen: Hej igen alla sytoker! Nu har du dina hånglande ärmar, och nu ska mudden in i leken. Detta är mitt sätt. Alla är olika gör som du vill. Hepp!

 Jag krånglar in mudden i ena ärmen, spelar egentligen ingen roll vilken, foder eller yttertyg...

Jag nålar fast mudden [och har stenkoll på hur fodret ska tillbaka på igen sen] och svar ja, jag lägger min skarv på mudden mitt emot skarvarna på jackan, mest för att det annars blir väldigt klumpigt när alla lager tyg ska ihop... men det är en smaksak, ni lägger mudden som ni vill :)

Nålar på fodret igen

 Titta titta, ser ni?
 
 Från andra hållet
 
 Typ
 

 Slutligen syr jag den och jag väljer min vanliga maskin och en stretchsöm för att det är enklare att hålla koll på alla lager tyg :)


Hängde ni med?
 
 
 Voila!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons