annons

måndag 14 januari 2013

Övning ger färdighet

.. har fått en helt ny innebörd!

Jag gjorde ett par till babytossor/ballerinaskor igår, blev inte nöjd. De blev liksom formlösa, pluffsiga och bulkiga. jag tror att mellanlägget i sulan är för tjockt. Jag tänkte fel oxå så det blev ett extra lager i sulan. Egentligen skulle den varit lila men det tyget hamnade inuti. Fråga mig inte hur men jag hade klippt två sulor för mycket i det mönstrade tyget [?] så jag tog dem och satte i istället. Namnlappen hamnade på under sulan då det första konstigt nog oxå hamnade inuti. Jag insåg snabbt att dessa skulle bli ett ännu ett test-par för enligt mig ser de hemska ut. Kanske kan fungera som dockskor...



jag tänkte om, justerade lite, klippte nytt tyg, började ännu ett par. Gjorde avbrott för familjeutfodring [läs: middag] Försökte natta barn. Gick bra med första som snällt somnade på soffan efter amning trots tandsprickning, gick inte lika bra med den andra då jag somnade själv och all värdefull sytid försvann. Drömde om tyg och söta små barnkläder.

Upp tidigt, gjorde en STOR kopp latte med hasselnötsmak i min rosa favoritkopp, Och gav mig på de små tofflorna igen som nu nyss blev till ett par underbart fina ballerinaskor:

 
Dessa är jag nöjd med, visst finns det utrymme för finlir [typ mönsterpassning som bara lyckades på ena skon] men jag är ändå sjukt imponerad av min egen sy-förmåga.

Märket hamnade där det skulle, inuti skon :)

Mintgrönt härligt mjukt tyg i sulan
 

Allting är återbrukat förutom namnmärket som är från CottonTrends och knytbandet som är köpt på Panduro.
 
Mönster: Mitt eget [Inspiration och ideé från Gynther]
Tyg: Härliga retrostuvar av lakan, ett par mintgröna underbyxor [oanvända såklart] mellanlägg i tunn fleece
 
Till min hjälp för att få det rätt kollade jag på detta klippet på you tube ---> [älskar you tube!]
Det är inte samma modell men principen med vändsömnad är den samma, prova vettja det är verkligen sjukt kul att vändsy! Galet petigt när skorna är så små men det går! Och jag har inte friarm på min maskin...
 
Tänkte sälja dessa gröna skönheter i Flisans Sloppy  [Sloppy = sy-loppis] så kika in där!
Allt jag säljer där går till min egen insamling till en overlock-maskin :)
 
 

1 kommentar:

Annons