annons

söndag 19 oktober 2014

En liten höst-sol

I slutet av augusti i år var jag med mamma på vintagefestival i Mariefred. En underbar dag i en fantastisk miljö. Där hittade jag också ett jättefint gammalt trikåtyg på rulle för 100:-/metern. Jag blev kär direkt då jag älskar kombinationen mellan framförallt gult och lila. Jag har sytt ganska många plagg till Flisan i Rosa trots att jag inte riktigt är säker på om hon passar särskilt bra i det. Synd då jag älskar allt som är rosa. Med det här tyget kände jag att jag skulle vidga mina vyer. Min spontana tanke var väl att matcha med lila men det blev riktigt fint med gult. Du gula modden är från Röda Korsets Secondhand, och det pippigula velourtyget är köpt på Stoff och Stil i Kungens Kurva nu i somras.

Jag har i princip endast använt overlocken till att sy båda plaggen, jag fållade till och med med den. Dock tror jag att jag ska sticka ner fållen då den med största säkerhet kommer börja vika sig uppåt som overlockade fållar gärna gör :)

Tröjan är sydd efter mitt egna "Smultron-mönster" som jag har bloggat om förut. Jag har bara tagit in den lite.



Jag höll nästan på att tappa bort henne bland löven, så bra smälter hon in i sin gula look.



Jag gjorde en ny variant där jag gjorde grenkilen i muddtyg istället för velour då jag har haft några par byxor som liksom fått hål vid sömmarna i grenen trots väl tilltagen sömsmån. Känns som att veluren är lite känslig för belastning. Återstår att se om mudd håller bättre men det känns mer tåligt nu när byxan är klar. Mönsteret är från Ottobre 1/2013 och är ett av mina favoriter då det endast har söm i bak och i grenen, dessutom är linningen hög vilket jag gillar till blöjbarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons